Regulamin

Zanim zaczniesz grać w paintball na naszym polu do paintboll przeczytaj poniższy obowiązujący u nas regulamin i pobierz i wypełnij oświadczenie uczestnika gier paintaball lub jeśli jesteś jeszcze niepełnoletni; oświadczenie rodzica - opiekuna prawnego, które także należy wypełnić i podpisać. Linki do pobrania druczków poniżej.

           Oświadczenie uczestnika                      Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego

    1. 1. Podczas gry bezwzględnie nie wolno zdejmować maski. Maskę ściągamy tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
    2. 2. Podczas gry korzystać można jedynie ze sprzętu dostarczonego przez organizatora oraz z kul nabytych na polu gry.
    3. 3. W grze mogą brać udział wyłącznie osoby pełnoletnie niebędące pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
    4. 4. W grze mogą brać udział również osoby poniżej 18 roku życia posiadające pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych.
    5. 5. Udział w grze mogą brać tylko i wyłącznie osoby ubrane w odzież ochronną
    6. 6. Nie wolno celować, ani strzelać do osób niebiorących udziału w grze. Nie wolno strzelać do zwierząt ani przedmiotów niebędących celem gry.
    7. 7. Nie wolno strzelać do kogoś z bardzo bliskiej odległości (ok. 1 m) w maskę. Minimalna odległości, na jaką można oddawać strzały wynosi ok. 3 metry.
    8. 8. Zabroniona jest walka wręcz.
    9. 9. Nie wolno przytykać lufy do głowy, pleców itd. przeciwnika.
    10. 10. Zawsze należy zakładać, że marker jest załadowany. Nie wolno zaglądać do lufy, celować do osób lub przedmiotów poza polem gry.
    11. 11. Poza miejscem gry i po jej zakończeniu należy zabezpieczyć lufę markera.
    12. 12. Należy stosować się do instrukcji udzielanych przez sędziego.
    13. 13. Gracz wyeliminowany z gry nie zdejmując zabezpieczenia oczu podnosi wolną rękę wyprostowaną do góry, drugą rękę trzymającą marker, opuszcza lufę karabinka ku ziemi i w ten sposób, sprawnie i możliwie najkrótszą drogą opuszcza pole gry.
    14. 14. Zabrania mu się odzywać w tym czasie do członków swojej drużyny i dawać im znaki.
    15. 15. Gracz zostaje wyeliminowany z gry na podstawie:
          - trafienia kulą, którą rozbijając się pozostawiła ślad na ciele, masce lub markerze zawodnika,
          - własnej deklaracji o wyłączeniu z gry, której zawodnik nie może cofnąć,
          - nieprzestrzegania punktów powyższego regulaminu.
  1. 14. Na polu gry mogą przebywać tylko osoby biorące udział w grze, sędziowie i osoby wyeliminowane z gry opuszczające jej pole.
  2. 15. Granice pola gry wyznacza sędzia. W przypadku niemożliwości ich wyznaczenia wskazany zostanie punkt neutralny, w którym przebywają osoby wyłączone z gry i postronne.
  3. 16. Osoby niebiorące udziału w grze, swoim zachowaniem nie powinny wpływać na jej przebieg.
  4. 17. Każdy z uczestników przed rozpoczęciem gry zapozna się z funkcjonowaniem sprzętu i podpisze oświadczenie.
  5. 18. Tylko osoba, która podpisała oświadczenie i uiściła opłatę bierze udział w grze.


Na przykład takiej jak pokazano na filmie poniżej - ostra jazda, prawda?


Beginners

Maska ochronna Paintball - jak każdy sport - wiąże się z ryzykiem. W przypadku paintballa ryzyko to jest zwiększone m.in. przez możliwość trafienia innego gracza z dużą siłą oraz użytkowania butli pod wysokim ciśnieniem.Najbardziej narażone na zranienie są oczy i uszy. Najważniejszą więc zasadą bezpieczeństwa w paintballu jest noszenie maski ochraniającej twarz i głowę. Maski są zaprojektowane i wykonane z materiałów wytrzymujących bezpośrednie uderzenie kulki lecącej z prędkością ponad 95 m∕s. Większość dostępnych na rynku masek, oprócz gogli posiada ochraniacz dolnej części twarzy, ochraniacze uszu oraz daszek.
Dostępne są również maski chroniące całą głowę, przydatnych szczególnie w grach scenariuszowych odbywających się wewnątrz budynków.
Maski róznią się od siebie - przede wszystkim szybką, pojedynczą lub podwójną "termalną".
To że podwójna szybka lepiej zabezpiecza to oczywista bzdura. Wewnętrzna szybka jest bardzo cienka i sama w sobie nic by nie zdziałała. Natomiast gdyby zewnętrzna pękła to i tak mogiła. Ale nie pęka - w normalnych warunkach i przy normalnym użytkowaniu - to znaczy do gry w pb poniżej 300fps. Wszystkie maski są jednakowo bezpieczne pod warunkiem, że są nowe. Najważniejszą częścią maski są gogle. Są zintegrowane z resztą maski i tworzywo, z którego są wykonane, wytrzymuje bez szwanku uderzenie kulki paintballowej nawet z bardzo małej odległości.

⇒ Dobra maska ma nowoczesny wygląd
⇒ Skutecznie chroni całą twarz i uszy
⇒ Posiada daszek, który eliminuje możliwość oślepienia przez słońce
⇒ Maska ma zdejmowany daszek i regulowany rozmiar
⇒ Obraz jest wolny od zniekształceń i odblasków
⇒ Szyba anti-fog nie paruje i jest odporna na zarysowania lub wyposażona jest także w podwójną termalną szybkę, która powoduje iż osadzenie się pary jest bardzo zahamowane.

Nieparująca maska to w sensie ogólnym mit. Przede wszystkim zależy od tego jak się pocisz - to sprawa osobnicza. Są osoby, które nawet jak trochę pobiegają to są suche albo prawie suche. Są i takie, które dosłownie "spływają". Z tego prostego powodu to co Twojemu kumplowi nie paruje Tobie zachodzi mgłą. Nie bądź zielony - załóż maskę. Kulka paintballowa leci z prędkością ponad 90 metrów na sekundę, więc uderzenia w ciało mogą być bolesne i powodować powstawanie siniaków w szczególnie wrażliwych miejscach.

Blokada spustu i zatyczki do luf. Każdy sprawny marker dostępny na rynku wyposażony jest w blokadę spustu. Może się zdarzyć jednak, że gracz zapomni po zejściu z pola gry zablokować spust. Dlatego też stosowane są różnego rodzaju zabezpieczenia wylotu lufy. Mogą mieć one formę gumowego grzybka wciskanego w lufę albo też "torebki" (ang. barrel bag) naciąganej na lufę i zaczepianej o wystające elementy markera. Wspomniane zabezpieczenia powinny być bezwzględnie stosowane poza terenem gry, a ich niestosowanie może być powodem wypadków. W czasie zawodów i dobrze zorganizowanych gier wymóg stosowania barrel bagów jest oczywistą częścią regulaminu i obowiązuje każdego gracza.

A więc zapamiętaj trzy przykazania gry w paintball:

Po pierwsze maska.
Po drugie maska.
Po trzecie maska zawsze na twarzy.

Przed grą.
W trakcie gry.
Po zakończeniu gry. Cokolwiek by się nie działo!!!

Ściągamy dopiero jak jesteśmy absolutnie pewnie swego bezpieczeństwa i przebywamy w "strefie bezpiecznej". Nie ufamy kolegom ani sobie.
Nie ufamy sprzętowi chociażby był z najwyższej półki. Używamy zatyczek do lufy / barrel bag'ów.

Bezpieczeństwo

Gra w paintball jest tak bezpieczna, że mogą to robić dzieci.Chcesz zaznać paintballowych emocji? Organizujesz własną imprezę? Super! Jednak najpierw musisz zapoznać się z kilkoma ważnymi informacjami. Paintball jest sportem bezpiecznym pod warunkiem rygorystycznego zachowania odpowiednich środków bezpieczeństwa. Przyjęło się powszechnie, iż maksymalna prędkość wylotowa kulki, zapewniająca bezpieczną grę, to 300 fps (feet per second), której odpowiada prędkość 91,5 m/s, 329,4 km/h. Prędkość ta mierzona jest chronografem radarowym. Prędkość wylotową można zmieniać ręcznie w markerze za pomocą odpowiedniej śruby regulacyjnej, lub też może ona ulec zmianie w wyniku zmian ciśnienia gazu zasilającego marker w wyniku zmian temperatury albo w miarę wyczerpywania się gazu w butli. Przekroczenie umownej prędkości wylotowej skutkuje zwiększeniem się zasięgu kulek, ale wzrasta też bolesność po uderzeniu i obrażenia jakie kulka może spowodować. Dobrą praktyką jest mierzenie prędkości wylotowej przed każdym meczem lub scenariuszem.

Zdarzają się jednak nieuczciwi gracze, którzy dla poprawienia wyników podkręcają swoje markery – w przypadku wykrycia takiego oszustwa gracze tacy usuwani są z gry.

Nasze zamknięte pole do gry jest zawsze sprawdzane przed rozgrywką i co tydzień czyszczone. Na terenie rozgrywki zlokalizowane są zabezpieczone bazy gdzie można odpocząć, zdjąć i przetrzeć maskę. Każda grupa przechodzi przeszkolenie. Nasz klient nasz pan ale... osoby łamiące zasady wylatują, nie ma przebacz.

Technologia posunęła się bardzo mocno do przodu i teraz gracze mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt, spełniający niezwykle wyżyłowane normy bezpieczeństwa.
Markery mają blokady spustu, wyłączniki itp, ale nawet to może nie uchronić przed przypadkowym wystrzałem np. podczas uderzenia markerem w podłoże. Aby zapobiec temu zjawisku, stosuje się zatyczki i pokrowce zabezpieczające na lufy. Taki, zdawałoby się mało znaczący gadżet w 100% eliminuje niebezpieczeństwo przypadkowych wystrzałów, uniemożliwiając kulkom wydostanie się z lufy.
Standardy bezpieczeństwa w paintballu są na wysokim poziomie i kontuzje groźniejsze niż siniaki zdarzają się niezwykle rzadko. Rośnie także świadomość wśród amatorskich graczy, którzy bardzo skrupulatnie pilnują przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

The Helix Thermal model takes player comfort and upgradability to new levels. The Dual Density foam giving players the best comfort and the interchangeable thermal lens puts an end to fogging. The thermal dual pane lens is ideal when you are using your mask for long periods of time. The thermal system provides anti-fog protection in even the worst conditions. This means that you spend less time with off field maintenance and get more performance during extended play. Statystyki wykazują, że paintball jest bezpieczniejszy - niż golf, tenis, pływanie i wiele innych sportów,
jednak stosuj podstwowe zasady bezpieczeństwa:
— Nigdy nie zdejmuj maski w czasie gry oraz na terenie w którym rozgrywana jest gra (bo możesz ujrzeć kulkę naprawdę z bliska).
— Poza polem gry oraz po zakończeniu gry wkładaj do lufy zatyczkę (mówi się, że raz do roku każda giwera sama strzela).
— Przed wejściem na pole należy skontrolować prędkość wylotową kulki na chronometrze. Dopuszczalna bezpieczna prędkość to nie więcej niż ~90 m/s.
— Nie celuj (a tym bardziej nie strzelaj) w osoby nie uczestniczące w grze oraz zwierzęta.
— Należy stosować się do zaleceń producenta sprzętu (nie przeładowywać butli, nie strzelać z mniej niż 1m w maskę).
— Zabezpiecz teren gry aby ograniczyć dostęp osobom postronnym (nie strzelaj do grzybiarzy:-).

Frequently Asked Questions (najczęściej zadawane pytania)

Poniższy materiał zamieszczamy tutaj dzięki uprzejmości Piotra Matuszewskiego. Jest to dokładny przedruk ze strony Paintballowy Serwis Informacyjny - paintball.info.pl

Oto kilka najczęściej zadawanych pytań przez początkujących paintballowców na świecie. Przysyłajcie wszelkie pytania e-mailem.

Czy to jest bezpieczne?      Czy boli jak się dostanie?      Jak dużo to kosztuje?      Co muszę zabrać ze sobą na grę?      Jak grać bezpiecznie?     

Jakie warunki fizyczne gracza są wymagane w grze?      Czy łatwo zmyć farbę?      Ile kulek potrzeba na grę?      Skąd brać gaz?     

W jakich warunkach pogodowych można grać?      Czy są prawne ograniczenia posiadania broni paintballowej?

Czy to jest bezpieczne?
Statystyki ubezpieczeń pokazują, że paintball jest bezpieczniejszy niż golf, jogging, tenis pływanie, i wiele innych sportów. W przeciwieństwie do innych rodzajów broni pneumatycznej markery painballowe miotają lekkimi kulkami (kilka gram każda) składającymi się z cienkiej warstwy tworzywa sztucznego (rozpuszczalnego i w pełni ekologicznego) wypełnionymi żelatynowym barwnikiem.
Choćby nie wiem jak rozkręcić giwerę (a nie da się za dużo) to uderzenie takiej kulki w ciało nie może spowodować większych strat niż siniak lub zadrapanie.
Paintball to sport i jak w każdym sporcie (piłka nożna, koszykówka itd.) nie przestrzeganie pewnych podstawowych zasad bezpieczeństwa może narazić nas na kontuzję.
Do typowych paintballowych kontuzji można zaliczyć siniaki i zadrapania. Siniaki wynikają głównie ze strzelania ze zbyt rozkręconej giwery (ponad 300 stóp na sekundę) lub ze strzelania z bliskiej odległości lub trafień w miejsca odsłonięte (ręce, szyja, głowa). Zadrapania wynikają wyłącznie z niedogodności terenu, czyli z przedzierania się przez krzaki czołgania po korzeniach, itp. Ponad to w czasie gry oprócz skradania się i podchodzenia, bardzo dużo biega się ( do przodu lub w odwrocie ) i stąd mogą wystąpić kontuzje stawów skokowych lub kolanowych typowe dla innych dyscyplin.
Aby uniknąć siniaków należy każdorazowo po nabiciu butli sprawdzić prędkość kulki na chronometrze, starać się nie przytykać lufy do głowy i pleców przeciwnika oraz zakrywać miejsca szczególnie narażone (rękawiczki, apaszka lub szalik, czapka). Zadrapań można uniknąć biegnąc przez otwartą przestrzeń prosto na lufy przeciwników ( ale czy warto?).

Czy boli jak się dostanie?
Wybierając się pierwszy raz na grę, tak jak każdy zadawałem sobie to pytanie. Dziś mogę powiedzieć, że jest to najmniej istotny aspekt tej zabawy.
Plastikowa osłonka kulki pęka wraz z uderzeniem i generalnie powoduje tylko lekki ból (często nie wyczuwalny w ferworze walki). Bardziej bolesne jest uderzenie kulki w odsłoniętą skórę. Niektórzy (w tym najczęściej sędziowie na zawodach) stosują plastikowe pancerze na korpus oraz ochraniacze na szyję. Dość powszechne jest używanie rękawiczek, czapek i apaszek na szyję. Dodatkowo stosowane są także często ochraniacze na kolana, gdyż często się przyklękuje za przeszkodami, lecz nie ma to związku z bezpieczeństwem, a raczej z wygodą.

Jak dużo to kosztuje?
To zależy czy masz własny sprzęt, czy wynajmujesz. Wynajem sprzętu na polu komercyjnym waha się pomiędzy 25 - 50 zł na kilka godzin (w tym broń, maska oraz zazwyczaj ubranie i 100 kulek), a koszt dodatkowych kulek średnio od 0,25 do 0,50 zł/szt. Gaz potrzebny do ładowania butli jest przeważnie wliczony w koszt najmu giwery. W klubach zazwyczaj gaz pokrywany jest ze składek członkowskich.
Zakup sprzętu to poważniejszy wydatek. Nowy sprzęt kosztuje w kraju od mniej więcej 150 zł (pompki, splatmastery) wzwyż. Słowo "wzwyż" oznacza, że może to być nawet ponad 5000 zł, lecz przeważnie jest to koszt 1000 - 2500 za porządny półautomat (Spyder, Automag, Autococker). Dodatkowo niezbędny jest zakup specjalnej do paintballa maski - ceny od 200 zł za nową i butli na gaz - ceny od ~150 zł (CO2). Polecam zagraniczne czasopisma paintballowe, strony dyskusyjne i rozmowy z właścicielami poszczególnych sprzętów dla rozeznania się w cenach i opiniach.
Jak się szybko przekonacie zakup markera to nie wszystko. Szybko zapragniecie ulepszyć swój sprzęt o szereg gadżetów, dodatków i usprawnień.

Co muszę zabrać ze sobą na grę?
Gra w Paintball to wyprawa przeważnie całodniowa. Potrzebna jest więc jakaś przekąska (większość pól komercyjnych nie zapewnia wyżywienia, a tym bardziej w lesie nie dostaniemy nic na ząb). Druga ważna rzecz (a nawet ważniejsza) to picie. Weżcie z sobą dużo wody do picia i czyszczenia zabrudzonego sprzętu, ewentualnie (!) jakieś piwko, czy coś....
Weż stare, wytarte, ciemne ubranie i buty. Na polu kolorystyka nie ma znaczenia, lecz w lesie raczej stosuje się odzież maskującą - kamuflaże wojskowe (woodland, tiger, itp.), myśliwskie.

Jak grać bezpiecznie?
O zasadach bezpieczeństwa pisałem w innym miejscu. Generalnie należy przestrzegać przepisów i poleceń organizatorów imprez. Należy także odnieść się do zdrowego rozsądku i wyobrażni. A oto kilka rzeczy, których nie powinno się robić:
  1. nie zaglądaj do lufy, ani nie pokazuj jej swoim kolegom,
  2. nie strzelaj do zwierząt dzikich ani oswojonych (mogą zmienić się nie do poznania),
  3. nie strzelaj nigdzie indziej poza wyznaczonym do tego miejscem,
  4. upewnij się, że maska dobrze się trzyma i nie spadnie ci podczas biegu,
  5. pamiętaj o ograniczeniu prędkości wylotowej kulki (poniżej 300 stóp na sekundę),
  6. zakładaj, że twoja giwera jest załadowana, nawet jeśli wiesz, że tak nie jest,
  7. poza polem noś zatyczkę,
  8. zapoznaj się z przepisami; co więcej - przestrzegaj ich,
  9. nie zdejmuj maski na polu,
  10. pożyczając broń sprawdż czy jest naładowana.

Jakie warunki fizyczne gracza są wymagane w grze?
W zasadzie nie ma tu żadnych konkretnych wymagań. W czasie gry dużo się chodzi, biega, skrada, czasami czołga, kuca, klęczy dlatego dobrze mieć choć trochę kondycji i ogólnej sprawności fizycznej. Najważniejszymi cechami dobrego paintballisty są: doświadczenie, refleks i zimna krew.

Czy łatwo zmyć farbę?
Farba wewnątrz kulki to barwnik spożywczy. W czasie gry wystarczy zetrzeć szmatką lub trawą, po grze wystarczy spłukać wodą aby nie pozostawić śladu.


Ile kulek potrzeba na grę?
To zależy jaki rodzaj giwery posiadasz i jak "ciężki" masz palec. Rapidy i Splatmastery (stock class) średnio zużywają od 20 do 100 sztuk. Pompki od 100 do 200 sztuk na grę w lesie, 200 do 400 na speedballu. Półautomaty średnio od 300 do 600 w lesie, 500 do 1000 na speedballu. Automaty potrafią wystrzelić kilkanaście kulek na sekundę więc jak cię złapie skurcz w palec wskazujący to w kilkanaście sekund masz po spłuczce. Jest sporo amatorów lania nieprzerwanym strumieniem farby i tak zdarza się, że można w ciągu dziesięciominutowej rozgrywki speedballowej wywalić 800 - 1000 kulek, choć zdarza się bardzo rzadko.


Skąd brać gaz?
Zarówno pola komercyjne jak i kluby zaopatrują w gaz. W Polsce najczęściej stosowanym gazem jest CO2, choć ostatnio wiele osób przechodzi na droższe systemy sprężonego powietrza. Jeżeli chciałbyś sam zaopatrywać się w gaz to należy udać się do najbliższego przedsiębiorstwa zaopatrującego w GAZY TECHNICZNE. Do ładowania małych butli potrzebne są jednak specjalne porty z określoną średnicą gwintu. Używane są także systemy azotowe i HP.

W jakich warunkach pogodowych można grać?
Praktycznie w każdych. W przypadku deszczu należy tylko zabezpieczyć kulki i lufę przed zamoknięciem tak aby nie "świrowały" (skręcały w dowolnym kierunku) i nie pękały w lufie.
W przypadku mocnego słońca nie wolno zbyt mocno ładować butli bo się nagrzewa i "pójdą" zawory bezpieczeństwa.
Najważniejsza jest jednak temperatura. W przypadku dwutlenku węgla powinna wynosić więcej niż 5 C° aby gaz dobrze się rozprężał a markery "nie sypały śniegiem" (wystrzeliwały zmrożony gaz) i nie "mroziły się". Jeśli chodzi o sprężone powietrze to można grać nawet w temperaturach ujemnych. W przypadku gier zimowych stosowane są specjalne kulki.

Czy są prawne ograniczenia posiadania broni paintballowej?
Obecnie już nie ma.

[ początek strony ]